Har man nån moral..??

Satt o lyssnade på P3 idag där det snackades om moral...de intervjuade en tjej om massa moralfrågor...typ om det fanns tillfällen där man inte skulle bli straffad för mord, om det var rätt att ta ett liv genom abort och om det var rätt att slakta djur för att kunna äta o få kläder...

När det gäller mordfrågan så svarade hon nej först sen säger han som ett exempel på att en man hade misshandlat sin fru massa år o hon sen tog livet av honom, då hon ändrade sig till att hon skulle slippa straff...i just den frågan är det svårt tycker jag...men det är ju ändå aldrig rätt att ta någons liv, hur eller hur...fast jag kan tycka att straffet borde bli mildare...själv har jag funderat på om man skulle kunna döda nån? Helt spontant skulle jag svara ja...jag menar jag tror jag skulle kunna tänka tanken om någon skadade eller dödade någon som stod en nära...som ens barn eller så...men sen är det ju svårt o veta förrän man faktiskt står där i den situationen...

När det gäller aborten så är jag helt klar på vad jag tycker...klart det ska vara lagligt med abort!
Jag tycker att man ska ha möjligheten att välja att inte fortsätta graviditeten om man inte är redo för barnet av de anledningar man kan ha. Bättre att avsluta det tidigt än döma ett barn till ett evigt lidande om nu barnet var oönskat.
Sen betyder inte det att jag inte förstår att moralen får folk att fundera på om de gör rätt eller må dåligt av sitt beslut...alla människor är olika och alla ser vi på saker helt olika.

Det där med köttet är en delad mening...självklart vill man inte att ett djur lider, och klder kan man få av så mycket annat...men jag är köttätare och skulle aldrig själv avstå från kött om det inte var tvunget...kanske låter omoraliskt, men människan är som andra djur ett rovdjur, vi äter för att överleva...o för min del så gillar jag vegetariskt...men frågan är om jag skulle överleva utan kött?? Haha...nä klart man kan det men jag väljer att äta kött för jag gillar det! Däremot tycker jag man borde stoppa pälshandeln...fan klä er i ylle eller bomull!!

Nåja...det här med moral är svårt...jag tycker att man har olika svar på olika situationer...men det är ju så det ska vara...man tänker o lever olika...fast jag tycker att man kanske borde i allmänhet tänka mer på andra levande varelser, men ändå inte överge tanken på sig själv...

Jag vet att jag med vänner haft vilda diskussioner om det är rätt eller fel att vara med någon som är upptagen...nja jag vet inte...jag tycker att så länge man inte är upptagen själv så tycker jag man ska tänka på sig själv i första hand...annars får man ju aldrig det man vill ha!
Sen kan jag förstå deras argument med att tänk om någon skulle göra så ot dig...ja trist men det skulle ju isåfall inte vara tjejen som gör fel om hon nu inte känner mig...däremot killen...han skulle åka ut med huvudet före o hitta sina grejer ute på gatan...men det är en helt annan sak...tjejen i det fallet...hon kan ju inte tänka på mig i det fallet...så tänker jag!

Men sen har ju inte jag utgett mig för att vara en moraltant heller...

Snaaaart...*pirr i magen*

Saknar, längtar och ser fram emot!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0